پاسخ به ۱۶ سوال در رابطه با پروژه اینولاکس شیرویند

 منتشر شده در تاریخ ۲۹ آگوست ۲۰۱۷

پرسش شماره ۱: وضعیت پروژه های در دست انجام، در شیرویند، چگونه است؟

در حال حاضر هفت توربین بادی اینولاکس در مراحل مختلف نصب و راه اندازی در سراسر دنیا قرار دارد. تنها نمونه ای که وارد مرحله پیش-راه اندازی( فاز سوم) شده است در میشیگان قرار دارد. شش توربین دیگر در فاز اول و مرحله نصب قرار دارند که به این معنی است که کانال های عبور هوا ساخته و نصب شده اند و در حال بررسی و تست سرعت باد هستند.

 

پرسش شماره ۲: در پاسخ سوال اول به مراحل نصب و راه اندازی اشاره کرده اید، در مجموع چند مرحله برای راه اندازی یک توربین بادی اینولاکس وجود دارد؟

از شروع نصب تا پایان عملیاتی شدن اینولاکس چهار مرحله وجود دارد. مرحله اول ارزیابی سایت، طراحی و ساخت قطعات مربوط به کانال های عبور هوا است. مرحله دوم شامل بازرسی و تایید کارایی کانال می شود که مشخص می کند آیا باد در داخل کانال تا  حد پیش بینی شده سرعت می گیرد یا خیر. در مرحله دوم داده های سرعت باد جمع آوری گردیده، آنالیز شده و با مقادیر پیش بینی شده مقایسه می شود. مرحله سوم یا مرحله پیش-راه اندازی مرحله ای است که در آن سه توربین (مجموعه ژنراتور و پره) و سیستمهای الکتریکی مرتبط با آنها مانند مبدل ها و سیستم های کنترلی نصب میگردند. راه اندازی و بازرسی بخش الکترونیکی به همراه جمع آوری داده های مربوط به سرعت باد و توان در این مرحله انجام میگیرد. در مرحله چهارم کل سیستم راه اندازی می شود و بر روی کارکرد مداوم، تولید توان و انرژی در بازه های زمانی مختلف تمرکز میشود.

 

پرسش شماره ۳: نمونه نصب شده در میشیگان در چه وضعیتی قرار دارد؟

این نمونه در اوایل ژوئن سال ۲۰۱۷ وارد مرحله پیش- راه اندازی شده است. پیش-راه اندازی این نمونه با تاخیرهایی از طرف تامین کنندگان تجهیزات الکترونیکی مواجه گردید. بیش از ۸۵ درصد این چالشها و تاخیرها مربوط به تکنولوژی اینولاکس نبوده است. پس از انجام مراحل ۱ و ۲ ، مرحله سوم بیش از ۱۸ ماه زمان برده است.

 

پرسش شماره ۴: در طول این ۱۸ ماه چه اتفاقاتی افتاد؟

بعد از نصب کانال های اینولاکس در مرحله ۱، مقادیر سرعت باد در داخل محفظه ونچوری سیستم اینولاکس اندازه گیری شده و با سرعت باد جریان آزاد بیرون کانال مقایسه گردید. برای مثال، سرعت باد داخل ونچوری مابین ۲۰ تا ۹۰ مایل بر ساعت معادل ۹ تا ۴۰ متر بر ثانیه اندازه گیری شد در حالی که سرعت باد بیرون بین ۵/۱ تا ۱۲ متر بر ثانیه بوده است. سرعت باد داخل کانال، برای راه اندازی توربین های داخل داکت و تولید توان مورد نظر بیش از کافی به نظر می رسید. قابل ذکر است که توربین های بادی مرسوم در سرعت باد معادل ۸ مایل بر ساعت (۵/۳ متر بر ثانیه) شروع به گردش کرده و در ۲۶ مایل بر ساعت (۱۲ متر بر ثانیه) به توان نامی خود می رسند.  توربین های مرسوم در سرعت باد ۵۶ مایل بر ساعت معادل ۲۵ متر بر ثانیه برای جلوگیری از آسیب متوقف می شوند.

پس از انجام تست های مربوط به سرعت باد داخل کانال و اطمینان از مناسب بودن نتایج، کار راه اندازی نمونه میشیگان وارد مرحله ۳ شد که در آن سه توربین (مجموعه ژنراتور و پره) و تجهیزات الکترونیکی و ایمنی مرتبط با آنها نصب گردید. توربین ها طبق برنامه پیش بینی شده چرخیدند اما پس از راه اندازی، بلافاصله خاموش می شدند چرا که ارتعاشاتی ناخواسته سیستم ایمنی یکی از توربین­ها را دچار خطا می نمود. شیرویند و تامین کنندگان آن بیش از یکسال برای مشخص کردن منبع این ارتعاشات که هر بار در سرعت بالای ۳۰۰ دور در دقیقه باعث خاموش شدن سیستم میشد وقت گذاشتند و این در حالی بود که سیستم در سرعت بالای ۳۵۰ دور شروع به تولید توان می کند. بعد از یک سال جستجو برای یافتن راه حل برای مساله­ی بنظر ارتعاش مکانیکی، مشخص گردید که نصب نادرست یک کابل باعث هشدار نادرست ارتعاشات می گردید. کابل جایگزین گردید و توربین در سرعت بالای ۱۴۰۰ دور در دقیقه بدون خاموشی به حرکت درآمد. این خبر خوبی بود که بعد از یک سال تمام عیب یابی خسته کننده بدست آمده بود. زمانی که توربین بدون خطای ارتعاشی به حرکت درآمد مبدل ها و کنترلر ها آماده شدند تا بتوانند توان توربین ها را استحصال کنند. در این زمان توان متغیر توربین ثبت گردید اما به توان پایدار دست نیافتیم. بررسی دقیق تر داده ها نشان داد که کنترلر و مبدل­ها به شکل درستی ارتباط برقرار نمی­کنند و مانع می شوند که ژنراتور به درستی بارگذاری شود و جریان بکشد. بار دیگر، با یک مساله مبهم در رابطه با تجهیزات الکترونیکی آماده مواجه شدیم. در حال حاضر تیم شیرویند به شکل پیگیر برای حل مساله مبدل و کنترلر کار میکند و پذیرای نقطه نظرات کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه می باشد. به طور خلاصه، بازده کانال رضایتبخش بوده است و توربین ها کار می کنند اما در حال حاضر نیاز به حل مسائل مربوط به اتصال مبدل و کنترلر که مربوط به تامین کنندگان است هستیم تا بتوانیم توان توربین ها را استحصال نماییم.

پرسش شماره ۵: آیا اشتباهاتی در مراحل توسعه توربین وجود داشته است و آیا این اشتباهات از جانب شما بوده است؟

روند معمول تجاری سازی یک محصول این است که ابتدا آن را ساخته و نمونه های پیش ساخته آماده شوند و قبل از اینکه محصول کاملا تولید و ارائه به مشتری گردد، آنها راکاملا تست نمود. برای طی این پروسه هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ مالی هزینه زیادی بر عهده کارآفرین است. هزینه تخمین زده شده برای این مراحل در تکنولوژی اینولاکس حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیون دلار بوده است. از آنجا که در شرایط اقتصادی حاضر امکان تهیه چنین سرمایه ای وجود نداشت، ما راه حل موجود را استفاده از رویکردهای جایگزین دیدیم که برای سرمایه­ گذار امکان پذیر و به صرفه بود. محور اصلی رویکرد ما شراکت مستقیم با مشتریان برای ساختن نمونه­ها در سایت های مشتری و توسعه محصول با همکاری مشتریان بوده است. بعلاوه، امتیاز این تکنولوژی به شرکت های دیگری در سراسر دنیا واگذار شده است تا بتوانند نمونه­ها­یی را برای تست در بازارهای خود بسازند و به بازار جهانی دست پیدا کنند.

آیا این رویکرد ما اشتباه بوده است؟ اگر روند توسعه محصول نتیجه بخش باشد پاسخ منفی است اما به دلیل کمبود سرمایه نتوانستیم آنطور که میخواستیم جلو برویم و بودجه لازم ۱۵ هزار دلاری برای حل مشکل تجهیزات الکترونیکی خریداری شده را تامین کنیم. در نهایت، رویکردهای دیگری را اتخاذ کردیم و کمبود بودجه بر روند کاری ما تاثیرگذار بوده است.

اینکه ما تصمیم گرفتیم به هر ترتیب شروع به حرکت کنیم و تا روزی که بودجه لازم تامین شود متوقف نشویم اشتباه بود یا نه؟ شاید بوده است. اما بهرحال هر شرکت نوآور بایستی مسیرش را بر اساس سرمایه و منابع موجود طی کند. هر شرکتی استراتژی­های خود را اعمال میکند تا به اهداف مورد نظر خود برسد. ما تصمیم گرفتیم هیچ­گاه در سعی و تلاش کردن شکست نخوریم.

 

پرسش شماره ۶: اخیرا نوشته ای چاپ شده است که  همه توربین های بادی محفظه دار را ناکام میداند، آیا این طور نیست؟

شیرویند چالش های مربوط به خود را داشته است و با مسایل و مشکلاتی در این زمینه روبرو شده است اما ما می دانیم که تکنولوژی شیرویند کار میکند. مسائل ما با تجهیزات و امکاناتی است که از تامین کنندگان خریداری کرده­ایم. مانند هر تکنولوژی تازه کار دیگر، ما نیز به تاخیراتی برخورد کرده ایم. وقتی چنین تکنولوژی های نوظهوری در حال توسعه هستند چالشهای فروش و ورود این تکنولوژی به بازار به شدت رخ می دهدافزایش می­یابد. امروزه در محیط شبکه­­های مجازی و اینترنتی، برای مخاطبان بی­اطلاع آسان است که اطلاعات گمراه کننده تولید کنند و شرکت های نوآور را با ادعای عدم تخصص و بی مهارتی تحت تأثیر قرار دهند. این نویسنده های وبلاگ ها اغلب هر ایده جدیدی که در بازار مطرح می شود را مورد انتقاد قرار می دهند. نویسنده متن ناکامی نزدیک تاکنون بارها ایده های جدید دیگر در صنعت باد  را نیز با جهت گیری متعصبانه در دفاع از توربین های بادی مرسوم بجای رهیافت علمی و مطالعه امکان سنجی تکنولوژی های نوین مانند توربین های محفظه دار، مورد سوال قرار داده است.

 

پرسش شماره ۷: نویسنده نوشته ذکر شده به نوشته دیگری در اینترنت مربوط به سال ۲۰۱۴ ارجاع می دهد، نظر شما در مورد آن نوشته چیست؟

این نوشته از ارزش ها نکاسته است. به نظر می رسد که نویسنده دانش پایه ای مورد نیاز برای فهم تکنولوژی و مقالات علمی را نداشته است و متخصصان با مدارک معتبر دانشگاهی را مورد خطاب قرار داده است که هر کدام بیش از ۳۰ سال تجربه فنی و مهندسی دارند. ما تصمیم گرفتیم که نوشته هایی که توسط متخصصین نوشته نشده و پایه علمی ندارد را نادیده بنگاریم چرا که این نوشته ها تکنولوژی های نوین را به شکلی منفی به چالش می کشند و از شرکت های نوآور  به عنوان طعمه­ای برای افزایش ترافیک وب سایت های خودشان استفاده مینمایند. همینطور کسانی که ایده های مختلف موجود در زمینه توربین های بادی را مردود دانسته و ادعا می کنند آگاهی بیشتری از صدها دانشمندی که بر روی ایده های نوین برای توسعه زندگی انسانها کار میکنند، دارند. ما پیش بینی می کردیم که به چنین مواردی برخورد کنیم. آنچه بدیهی است این است که ایده پردازی، ریسک پذیری و کار سخت برای توسعه زندگی انسانها یکی از مسئولیت هایی است که بر دوش دانشمندان گذارده شده است. اگر این گونه بود که کار کردن بر روی هر ایده جدید و نوآوری پیشاپیش مردود تلقی شود، ریسک کردن برای آوردن ایده های نو به بازار نمیتوانست کشورهای فعال در این زمینه را به رهبران تکنولوژی جهانی تبدیل کند. اگر چه ممکن است خیلی از این ایده ها به نتیجه نرسند ولی نتیجه بخش بودن برخی از آنها تغییرات قابل توجهی بر زندگی انسانها و وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها می­گذارد.

پرسش شماره ۸: در نوشته مذکور آمده است که سرمایه گذار نمونه میشیگان تا ژوئن ۲۰۱۷ به شیرویند فرصت داده بوده است توربین را عملیاتی نماید. آیا این ادعا صحت دارد؟ این ادعا از کجا نشات گرفته است؟

اغلب اطلاعاتی که در این نوشته ها آمده درست نیست و گمراه کننده و غیر واقعی است. نویسنده ادعا میکند که سعی کرده با تیم شیرویند و یا شریکان ما ارتباط حاصل کند تا نظر ما را جویا شود. اگر آنها تمایل به برقراری تماس با ما داشتند ما مطلع میشدیم درست مانند گزارشگران و ژورنالیستهای معتبر دیگری که همواره با ما در تماس هستند. خبرنگاران مختلف از مراکز گوناگون با ما تماس می گیرند، خودشان را معرفی نموده و سوالاتشان را مطرح میکنند. و  در نهایت مسئولیت انتشار پاسخ ها را به طور کامل و شفاف می پذیرند. آنها بجای داستان پردازی از روی یک عکس از اولین نمونه ما که در اثر طوفان آسیب دیده بود، به ارائه کل داستان بصورت کامل می­پردازند. اگر کسی ادعا دارد که از طرفداران انرژی های تجدید پذیر است، رد ایده های نوین در این زمینه نمی تواند اقدام مثبتی تلقی شود.

 

پرسش شماره ۹: نوشته دیگری به چاپ رسیده است که شرکت اوگین را خطاب قرار داده است. نظر شما در مورد شرکت اوگین و این نوشته انتقادی چیست؟

نمیتوان بدون دانستن جزییات کاری آنها حدس زد که به چه دلیل ورشکست شده اند. اما ما میدانیم که توربین های محفظه دار بازده خوبی دارند. ما همه ناامید می شویم وقتی میبینیم که اوگین تجارت خود را خاتمه داده است. کسانی که در اوگین کار و سرمایه گذاری کردند همه از مهندسان و دانشمندان و مخترعان به نام و معتبر از موسسات علمی معتبر و شرکت های به نامی بوده اند. خطاب قرار دادن آنها با عنوانی غیر اصولی به معنای عدم رعایت حرمت علم و دانش از سوی نویسنده است. تکنولوژی اوگین از محل پژوهشگاهی فعال در حوزه هوافضا در ماساچوست آمده است. دپارتمان انرژی از محل برنامه پروژه های پژوهشی پیشرفته انرژی  بر روی تکنولوژی اوگین سرمایه گذاری کرده است. اوگین حدود ۱۳۰ میلیون دلار هزینه کرده است و به نظر میرسد این سرمایه گذاران به دلیل هزینه های بالای تعمیر و نگهداری تصمیم به بستن اوگین گرفته اند و نه به دلیل بازده پایین توربین های محفظه دارشان. نویسنده وبلاگ مورد نظر باور دارد که هر ایده ای که با ریسک همراه باشد ایده احمقانه ای است. اما نوآور بودن و کار کردن بر روی ایده های نو با وجود ریسک موجود شیوه انسانهای مدرن امروزی کشورهای پیشرفته است.  

 

پرسش شماره ۱۰: آیا تکنولوژی شما در زمره تکنولوژی توربین های محفظه دار محسوب می شود؟ اگر اینطور است آیا اینولاکس، با وجود شکست پروژه های مختلف توربین های محفظه دار، موفق می شود؟

در مورد شیرویند، ما باد را جمع آوری نموده و به سطح زمین هدایت می کنیم. و بسیاری از موارد هزینه­بر مانند تاور، پره های بلند و تجهیزات مربوط به آنها را حذف کرده­ایم. حذف کردن این بخشهای هزینه بر هزینه ها را متعادل می کند. قرار گرفتن توربین­ها بر روی زمین هزینه های تعمیر و نگهداری را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. با افزایش سرعت باد میتوان مقادیر بیشتری از انرژی باد را استحصال نمود. ما به سختی کار می کنیم تا بتوانیم این محصول را توسعه داده و به بازار بیاوریم.

 

پرسش شماره ۱۱: بنابراین این تاخیر برای چیست؟ چرا اینولاکس در سراسر دنیا عملیاتی نشده است؟

در ابتدا باید گفت که ما در تلاش برای تغییر صنعت هستیم. در حال حاضر شرکتهای بسیاری بر روی توربین های مرسوم سرمایه گذاری کرده اند و امکان تغییر حوزه سرمایه گذاری آنان به آسانی امکان پذیر نیست. ما کاملا مطمئنیم که زمان آن رسیده که دست از تولید و نصب تاورهای بسیار بلند و پره های عظیم الجثه برای تولید برق بادی برداریم. تصور کنید چه می شد اگر مجبور بودیم برای افزایش بازده و کارایی تلفن های همراه روز به روز بر سایز آنها بیافزاییم.

دوم اینکه مانند بسیاری از شرکت های نوآور در دنیا ما به حمایت و سرمایه نیاز داریم. سرمایه کافی به ما اجازه می دهد که سریعتر حرکت کنیم. تیم ما در حال حاضر کار می کند چرا که می داند با تغییر این تکنولوژی تاثیر قابل توجهی بر زندگی، محیط زیست و آینده انسانها خواهد داشت. با سرمایه کافی ما میتوانیم متخصصین بیشتری را به کار گرفته، رشد کنیم و زودتر وارد بازار جهانی بشویم.

 

پرسش شماره ۱۲: اگر سرمایه مساله اساسی است چرا نتوانسته اید سرمایه مورد نیاز را گرد آورید؟

ما حمایت بزرگی از سوی ۴۲ سرمایه گذار فعلی خود داشته ایم و همراهی و مشارکت آنها را ارج می نهیم. ما در مرحله ای هستیم که این سرمایه گذاران نمیتوانند سرمایه کافی را تامین کنند. ما به تزریق مقدار معناداری از سرمایه نیاز داریم و نه مقداری که تنها برا ی سرپا نگه داشتن شرکت کافی باشد. کمبود سرمایه ما باعث ایجاد چالشهایی در نمونه میشیگان شده است. همه منتظر هستند تا نمونه میشیگان به شبکه متصل شده و انرژی تولید نماید. برای همه خسته کننده شده است که می بینند توربین ها به اندازه کافی برای تولید انرژی می چرخند اما به دلیل مشکلات مربوط به تامین کنندگانمان نمی توانیم به شبکه متصل شویم.

 

پرسش شماره ۱۳: چه چیزی باعث میشود فکر کنید شیرویند می تواند به نتیجه برسد در حالی که شرکت های زیادی در اثر وجود موانع مشابه متوقف شده اند؟

ما به این سوال در وب سایت خود از سال ۲۰۱۲ پاسخ داده ایم که می توانید آن را در صفحه سوالات متداول پیدا کنید. در طول تاریخ با اینکه بسیاری از افراد بر سر بازده مناسب توربین های محفظه دار توافق داشته اند اما همواره چالش بر سر هزینه ها و رقابت در بازار وجود داشته است. تیم اوگین ایده خوبی برای افزایش سرعت باد داشت اما وقتی محفظه را بر بالای برج قرار دهیم هم برای نصب و هم برای تعمیر و نگهداری با افزایش هزینه ها روبرو می شویم.

 

پرسش شماره ۱۴: فکر می کنید بزرگترین موفقیت و بزرگترین چالش شما تا به امروز چه بوده است؟

بزرگترین موفقیت ما توانایی همکاری و شراکت با شرکت های مختلف در سراسر جهان بوده است که بدین ترتین توانسته ایم با سرعت خوبی تکنولوژی را وارد بازار تجاری جهانی کنیم. ما به خوبی توانسته ایم مشکلات اساسی در تولید انرژی بادی را مطرح نموده و برای آنها راه حل ارائه نماییم.  بزرگترین چالش ما تاخیرات زمانی است که در نمایش  قابل اعتماد بودن محصول خود داشته ایم.

 

پرسش شماره ۱۵: قدمهای بعدی تکنولوژی و قدمهای بعدی شرکت شیرویند چیست؟

از آنجا که در حال حاضر با مسایل الکترونیکی در نمونه میشیگان مواجه هستیم، ابتدا بر روی این نمونه کار خواهیم کرد. بعد از اینکه توانستیم نشان دهیم که می توانیم توان پیش بینی شده معادل ۱۰۰ کیلووات را از پره های سه متری و در منطقه کم باد میشیگان تولید کنیم، بازار می تواند پتانسیل ما را در تولید انرژی ببیند. همچنین ما متخصصانی در زمینه دینامیک سیالات محاسباتی به کار گرفته ایم تا بر روی توسعه هندسه کانال ها کار کنند و بازده توربین ها را بهبود بخشند.

بدین ترتیب کمی به سمت جلو حرکت کرده ایم. همانطور که همکار هلندی ما خاطر نشان کرده است برادران رایت در ابتدا تنها ۱۲۰ پا بالاتر از زمین پرواز کردند و اگر ریسک پذیری و تلاش آنها نبود بشر نمی توانست به سراسر دنیا پرواز کند. تصور کنید دنیای ما بدون افرادی که پذیرای ریسک بودند به چه شکلی در می آمد.

 

پرسش شماره ۱۶: لطفا برخی کارهای انجام شده در زمینه توربین های بادی محفظه دار توسط شیرویند و دیگران را معرفی کنید.

در کنار کارهایی که در شیرویند انجام شده است، تعدادی از متخصصان ، دانشگاهیان، محققان و فارغ التحصیلان دانشگاهی مقالاتی بر روی توربین های بادی محفظه دار منتشر کرده اند. در ادامه می توانید فهرستی از کارهای انجام شده را مشاهده کنید.

  1. H. FarahPour, P. Saniei, A. Khatibzadeh, P. Radfar, R. Sehdehi, “Field Measurements of a full scale INVELOX Wind Turbine”, Joint work by Department of Mechanical Engineering and Department of Electrical Engineering, Pacificwind, 9th Asia-Pacific Conference on Wind Engineering, Auckland, New Zealand, December 2017.
  2. Allaei (SheerWind), Y. Andreopoulos (City College of NY), and David Tarnowski (QRDC), “INVELOX with multiple wind turbine generator systems”, Energy, Volume 93, Part 1, Pages 1030–۱۰۴, ۱۵ December 2015.
  3. Pradheep Sukumar (Department of Mechanical Engineering, California State University, Sacramento), “PARAMETRIC STUDY ON DUCTED WIND TURBINE SYSTEM AND FLOW CHARACTERISTICS WHEN PLACED ON TOP OF A BUILDING” Thesis submitted for Mater of Science, Reviewed and Approved by Dr. Dongmei Zhou and Dr. Ilhan Tuzcu at California State University,  Fall 2015.
  4. David Yang (Department of Mechanical Engineering, California State University, Sacramento), “PERFORMANCE IMPROVEMENTS OF A DUCTED WIND TURBINE” Thesis submitted for Mater of Science, Reviewed and Approved by Dr. Dongmei Zhou and Dr. Timothy Marbach at California State University, Fall 2015.
  5. Nallapaneni Manoj Kumara (Renewable Energy Technologies, Dept. of Electrical & Electronics Engineering, Karunya University, Coimbatore, India), M. S. P Subathrab (Dept. of Electrical & Electronics Engineering, Karunya University, Coimbatore, India), Orville Damaso Cotaa (Renewable Energy Technologies, Dept. of Electrical & Electronics Engineering, Karunya University, Coimbatore, India), “Design and Wind Tunnel Testing of Funnel Based Wind Energy Harvesting System” SMART GRID Technologies, August 6-8, 2015.
  6. Allaei (SheerWind), Y. Andreopoulos (City College of NY), and David Tarnowski (QRDC), “INVELOX: Description of a new concept in wind power and its performance evaluation”, Energy, Volume 69, Pages 336–۳۴۴, ۱ May 2014.
  7. D. Allaei and L. Schwartz, “INVELOX – Making Wind a Reliable Source of Electrical Energy for China”, ۲۰۱۳ China Wind Power, Beijing, China, October 2013.
  8. D. Allaei, J. E. Gonzalez (City College of NY), A. M. Sadegh (City College of NY), Y. Andreopoulos, & D. Tarnowski, “INVELOX- Bringing Noise & Vibration Issues to the Ground Level”, Second International Conference on Wind Turbine Noise & Vibration, Hamburg, Germany, November 2013.
  9. D. Allaei and Y. Andreopoulos, “INVELOX: A New Concept in Wind Energy Harvesting”, ASME 7th International Conference on Energy Sustainability, Minneapolis, USA, July 2013.
  10. D. Allaei, J. E. Gonzalez, A. M. Sadegh, Y. Andreopoulos, D. Tarnowski, “INVELOX-Affordable Wind Power for Anyone Anywhere”, WindTech International, March 2013.
  11. C J Lawn (Department of Engineering, Queen Mary, University of London, Mile End Road, London, England), “Optimization of the power output from ducted turbines”, Proc. Instn Mech. Engrs Vol. 217 Part A: J. Power and Energy, IMechE 2003.
  12. Hansen, M. O. L., Sorensen, N. N. and Flay, R. G. J. “Effect of placing a diffuser around a wind turbine”,  Wind Energy Conference, pp. 322–۳۲۴, Nice, France, 1999.
پاسخ به ۱۶ سوال در رابطه با پروژه اینولاکس شیرویند